Tempo rozwoju mowy u dzieci jest bardzo różne. Nie jest zatem sygnałem do niepokoju, kiedy zauważamy, że mowa naszego dziecko nieco odbiega od rówieśników w przedszkolu lub dziecko koleżanki już mówi a nasz syn jeszcze nie. Jednak, gdy niepokojące sygnały utrzymują się dłużej lub na sposób mówienia dziecka zwracają uwagę inne wykwalifikowane osoby, jak nauczycielka w przedszkolu lub szkole, wówczas warto udać się do logopedy i zweryfikować podejrzenia zaburzeń mowy.
Terapia prowadzona jest z formie zajęć indywidualnych, metody i formy pracy są dostosowane do rodzaju dysfunkcji oraz wieku i potrzeb dziecka. Terapia odbywa się głównie przez zabawę tak, aby dziecko zachęcić, zmotywować i zaciekawić ćwiczeniami.
Najważniejsze, to nie budować napięcia wokół spotkania z logopedą. Niech dziecko czuje, że to zwykłe wyjście, jak do znajomych, do przedszkola, na podwórko. Uprzedźcie, że idziecie na spotkanie z panią, która zaprosiła was, żeby się wspólnie pobawić i porozmawiać, że w pokoju ma dużo zabawek, kolorowe obrazki i ogromne lustro, do którego można robić śmieszne minki.
Bywa, że rodzice się niepokoją, że dziecko nie będzie chciało nawiązać współpracy, będzie nieśmiałe, wycofane. Jeśli spodziewacie się, że pierwsza wizyta może być trudna dla waszej pociechy, możecie uprzedzić o tym logopedę i wspólnie zaplanować przebieg spotkania.
ALICE MILLER
ul. Średnia 11, 64-100 Leszno
www.cppip-leszno.pl
www.psycholog.leszno.pl